fredag 20 juli 2012

14 fiskar landade varav ena va ett nytt PB :)

Idag har jag varit en "liten" tur på Vänern, ja så va det tänkt iallafall, tog bara med mig kaffe, 2 kex choklader å en dricka, skulle ju inte fiska så väldigt länge, gädda va det som stod på schemat idag, körde inte så värst länge innan första gäddan sprattlade efter båten, en fin gädda på 87cm landades, innom en timme så hade jag fått en till, denna på 84cm, fortsatte kursen ut på djupare vatten och kastade i djupriggarna också, körde på och hade inte ett pet den närmaste timmen, beslöt mig därför för att plocka upp alltihopa och bege mig tillbaka dit där jag hade fått dom 2 första gäddorna, väldigt fort hade jag påslag igen denna gången va det litet, mätte den inte men runt 60 cm kanske å sen höll det på precis hela tiden efter det, jag hann inte lägga tillbaka spöna ut igen före det va nya påslag igen, vid 2 tillfällen körde jag med bara 4 spön och en hel hög bredvid mig när jag drillade fisk, efter den lilla gäddan nr 3 för dagen kom det upp följande fiskar, gädda 74cm, gädda 74cm, gädda 95cm, gädda 88cm, gädda 70cm, öring 55cm, öring 67cm, gädda 74cm, öring 77cm 5,62kg PB!! och slutligen en gädda till på 87cm, hela 14 fiskar landades under dagen, 3 öringar varav 2 fick åka bil och 11 gädder som givetvis återsattes.

Under dagen brännde jag en lina på ett spö också, va ingen bamse fisk men den känndes iallafall fin, tappade en fin 7tums plugg vid det tillfället, tänkte inte så mycket mer på det, fiskade vidare i samma område fram och tillbaka, efter 1-1,5 timme ser jag min plugg passera mellan paravanerna, va fan tänkte jag och skulle vända å hämta tillbaka den, då kliver det så klart på en fisk på spöt så jag får fullt upp med att fiska istället, tar upp den fisken och på vägen tillbaka får jag fisk igen och medans jag drillar den ser jag min plugg åter igen en bit bort ifrån båten, markerar platsen på plottern eftersom vattnet va spegel blankt och jag hade tänkt gå tillbaka å hämta den när fisken va landad, körde flera gånger i området efter det men pluggen va spårlöst borta, kanske hade en gädda smakat på den och tagit med den ner i djupet :( så nära men ändå inte.

PB va det också ja, underbart att få drilla på en sådan fin öring men jag får väll erkänna att det va med stor gris tur att jag lyckades landa den fisken, fisken högg på ett paravanspö på båtens högra sida, öringen kämpade och vandrade sig över till vänstra sidan och hoppade lite och tillbaka till högra sidan igen, där small linan av och jag skriker FAAAN!! hade ett släpspö utan paravan på vänstersidan som öringen hade gått nått varv runt så när jag står där snopen av att ha tappat fisken som jag sett hoppa och visste va stor så tar nästa spö över fajten och startar ett nytt gott rulltjut :) till slut kan jag håva paravanen, fisken och bägge wobblers på samma gång :)
Här följer lite bilder på dagens fiskar, minsta gäddan och 55 öringen fotades dock inte, dom fick snabbt simma tillbaka.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar