onsdag 27 februari 2013

Allt klart inför guide säsongen :)

Idag har vi haft det stora tentamen provet och vad jag tror så gick det ganska bra, iallafall kändes det så men man vet ju aldrig :)
Har lärt mig en hel del under utbildningen, bland annat alla krav som ställs på båtens utrustning för att köra kommersiell trafik, listan är låååång och svin dyr, inte räcker det med att ha en båt och ett gäng spön inte, alla säkerhets prylar förstår jag till 100% att man skall ha, kunderna betalar ju faktiskt pengar för resan och sedan lägger dom sina liv i skepparens händer så dom grejerna ser jag inget fel i men regeln att alla båtar över 5 meter som körs yrkesmässigt skall registreras hos transportstyrelsen det tycker jag bara är ett riktigt penga utsug ifrån staten men regler är regler, har skickat in papperna så snart kommer det väll ett registrerings bevis på posten, kan tillägga att staten vill ha 11.200 kr för att skriva in ett namn och ett registrerings nummer i deras dator, fin timlön det!!

Idag kom mitt autopilots paket till Hjertmans så på hemvägen ifrån Göteborg tog jag vägen inom och hämtade det, köpte också resten av säkerhetsutrustningen som krävs så som nödraketer och bloss samt livboj och beställde en livflotte så nu är allt klappat och klart, det är nu bara isen som hejdar mig, lite tunt med bokningar i dags läget också men smälter bara isen och solen kommer fram så väcks nog vårkänslorna och fiskesuget hos folk och förhoppningsvis rullar det in några bokningar till :)

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar