söndag 3 maj 2015

Kåseberga levererade PB även iår :)

Nu har man landat efter en intensiv fiske vecka som startade med Kinnekulleträffen och avslutades med 2,5 dagars fiske utanför Kåseberga, vi stack ner på tisdag kväll och anlände ystads hamn vid 01:00-01:30 tiden, kl 05:00 är vi i vattnet och blåser ut mot larrarna, blåser ganska friskt den dagen, tror det låg någonstans runt 10m/s och 12 i byarna, de andra båtarna avbryter fisket efter en stund men vi kämpar på till 17:00 helt i onödan, larrarna lyser med sin frånvaro, några få näbbisar och torskar är det enda som biter.
Dag 2 blåser det lika jävligt och sjön har byggts upp från grov till jävligt grov sjö, ingen båt lämnar hamnen på morgonen, vi tar en promenad upp till Ales stenar och tittar på utsikten ist, efter det käkar vi köttsoppa och gör iordning fiskeutrustningen för dagen, kl 14:00 kan vi inte vänta längre så vi tuffar oss ut i sjön och kastar i våra beten, under kvällen avtar vindarna och det hinner nästan bli bleke när vi åker mot hamn på kvällen, vi landar 2 laxar den kvällen, en på runt 4-5kg och en till på ca 7-8kg, Team Widsson (Tobbe & Sebbe) landar sin första östersjölax på hela 18,33kg, bra jobbat grabbar och hatten av!! tror Lycke/Strömstad hade en lax på runt 14kg också den kvällen.
Dag 3 börjar det riktiga fisket för mig och johan, eller för alla heter det väl, samtliga båtar landar laxar från 14-16kg och vi får 4st laxar på över 10kg och en på strax under 10kg den dagen, fan va kul att det gick så bra för alla, vi börjar med en fin bit på 13,5kg, nära PB för mig som låg på 13,8 innan denna dagen :)
Nästa fisk är Johans och han drillar in en lax på runt 5-6kg, vi kör en stund till och plötsligt rullar det ordentligt på taket igen, vi märker snart att även denna lax är av grövre kaliber, denna lax drar ut i omgångar till över 250m och med så lång lina ute och med den vikten på laxen klarar jag inte få en millimeter lina av laxen, vi får slå av till tomgång och Johan får ratta som bara den fram och tillbaka då laxen tycker det va väldigt kul att dansa fram och tillbaka utanför pulkorna på båda sidorna, vi får rycka ett par spön under drillningens gång då laxen hade gått in i linorna men det gick bra och efter runt 40 minuters kamp vinner vi och landar en riktigt fet lax på 16kg som mäts till 111cm, nytt PB för mig.
Nästa hugg blir ett klockrent dubbelhugg på två ytspön bredvid varandra längst ut på planerboarden, även dom landas och vägs till 10kg respektive 9,5kg två fina pjäser, Johan landar en till 10:a innan vi packar ihop för att rulla oss hem till Dalsland igen, Team widson drar ett dubbelhugg med 11 och 15kg pjäser, Oscarsson drar PB på över 14kg, Lycke/Strömstad hade också fina fiskar ombord men är inte uppdaterad på siffrorna men tror det va flertalet 2 siffriga fiskar även där, Team 424 skulle ha varit med oss under resans gång men han fick problem med motorn och åkte hem den dagen vi kom ner, dom hade fiskat 2 dagar och redan hunnit dra PB dom också med en lax på runt 18kg så även detta året blev det riktigt bra fiske till slut och det landades mycket grövre laxar än i fjol, tack alla som va med på resan, längtar redan tills nästa års fisketur :)