söndag 30 december 2012

Isfiske stativ med angelvippa

Efter senaste fiske turen på isen med 2 tappade fäll pga krångel med utrustningen så beslöt jag mig för att bygga nya grejer, åkte iväg till biltema med en lång handlings lista, som dessutom blev dubbelt så lång i butiken, men det blir den ju alltid på biltema, hur som helst jag fick iallafall med mig allt jag skulle ha hem, pingisbollarna, och vinkorkarna handlade jag i annan affär annars finns samtliga delar till att bygga dessa vippor och stativ på biltema ifall det är någon som blir sugen på att bygga likadana.

Pyssel delar :)










Rör klipps tången är ett absolut måste för detta, kostade nästan ingenting.
Man börjar med att klippa upp rör delarna i 25cm bitar och 15cm bitar, det går åt 2st 25cm och 1st 15cm till varje stativ










Sen trycker man ihop dessa delar











Borra hål i böjen och ett utav 25cm rören så att minsta delen av rörförminskningsskarven får plats i hålet











Tryck i en vinkork i rörförminskningsskarven











Limma ihop allting med epoxy lim











Då va stativen klara, över till vippan, vik med tång av 50cm bit av rensbandet, gör 2 vik så går det av, väldigt svår att knipsa av med tång, vik av en till bit på 5-6cm











Värm och vik upp 1cm i ändarna











Trä på krympslang och elda försiktigt tills den sitter tajt på











Klipp av 2cm bit av ett buntband och tejpa fast som på bilden











Tejpa fast den andra lilla delen från rensbandet











Nu skall det träs en krympslang över halva detta, jag fick tänja ut slangen med en näbbtång för att kunna trä över den sen höll jag ihop nypan med tång precis framför krympslangen innan jag eldade på den för att få bra tryck i nypan efteråt











Elda på en liten bit rensband som du håller med en tång, tryck hål i pingisbollen med rensbandet och vrid runt så du bränner ett litet runt hål, jobba upp hålet med näbbtång lagom stort så att bollen kommer att komma ut på den tjocka delen av nypan, elda i nere delen av vippan och trä den igenom det stora hålet och bränn dig igenom andra sidan av bollen, då blir hålet tajt och perfekt passform på ett av hålen iallafall











Sen satte jag en 2cm bit krympslang som stopp för bollen samt att bollen blir tät också











täta det större hålet på toppen med epoxy lim











Här står hela gänget på torkning, satte ihop 9 stycken ikväll, imorgon tar vi stor gäddan med dom :)











och så här ser ett färdig riggat set ut





















Glöm inte köpa blommor till frugan innan ett sådant här projekt påbörjas ;)



















Stort tack till Stefan Jarl som på sin blogg hade en mycket detaljerad beskrivning på dessa vippor och stativ www.thespecimenhunter.blogspot.se , även tack till Rasmus Rannestam som också hade en bra guide på vippan www.teamgalgrepp.wordpress.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar